2015. kézműves műhely

Beszámoló a tankerületi pedagógusok kézműves képzéséről
(textil, csuhé, origami, gyöngy)
2014.november 4-től- 2015.március 12-ig 

Ősszel három csoportban indult belső továbbképzés a – Balmazújvárosi Tankerület szervezésében- Balmazújváros, Hortobágy, Tiszacsege, Újszentmargita pedagógusainak. A kézműves foglalkozásokon 15 (csuhé 10) héten keresztül minden csoportban hat-hat önként vállaló pedagógus tevékenykedett.

kezm (28)

A textiles csoportban szövéssel és nemezeléssel foglalkoztak a tanulni vágyó pedagógusok Szászné Veres Julianna tanárnő irányításával. Megismerték a szövés alapjait kereten, a felvetést, a szövés elkezdését, a szélek tartását, a fonalak toldását és az eldolgozás fortélyait is. Megismerkedtek az erdélyi csíkritmus mintáival, variációs lehetőségeivel. Megtanulták, hogyan lehet kis szőttesből használati tárgyakat összeállítani, hogyan tud egy alsós vagy egy felsős gyerek mobiltartót, tolltartót, pénztárcát készíteni. Szőttek karmantyúbabán is, amiből szintén használati tárgyakat varrtak össze. Találkozhattak a különböző összevarrási technikákkal is.

kezm (23)

Gyapjúból nemez ékszereket (fülbevaló, karkötő) készítettek, melyeket gyöngyökkel, egyéb kiegészítőkkel díszítettek, majd összeállítottak. Üreges tárgyat nemezeltek, melyekből jól használható, esztétikus tolltartó, mobiltartó és szemüvegtok született. Legnehezebb a kistáska, tarisznya nemezelése volt. Ehhez Győri Tünde szövő, a Népművészet Ifjú Mestere segítségét kérték. A kistarisznyák elkészültek, de ezeket is otthon kellett tovább gyúrni, taposni lelkes kollégáinknak. A szőttesek kiegészítéséhez kötélverőn készítettek fület, akasztót.

Az origami munkacsoport tagjai Harangi Sándorné Marika útmutatásával 3D hajtogatási technikákkal ismerkedtek. Virágokat, állatokat, használati tárgyakat alkottak. Elsajátították a batyuhajtást, sátorhajtást. Összeállítottak egy olyan origami-gyűjteményt, melyet a későbbiekben a kisebb gyermekek körében, bevonásával is jól tudnak majd hasznosítani.

kezm (6)

A gyöngyfűzés alapjait Kertész Ibolya tanítónő vezetésével, nyolc alkalommal gyakorolhatták. Nyakláncot, karkötőt, állatfigurákat, fenyőfadíszeket készítettek. Felfedezték az egy – és kétszálas fűzés alapjait, a kezdés és eldolgozás módjait. Megismerkedtek a gyöngyszövés alapjaival, a gyöngyszövő kerettel. Megtanulták a felvetés technikáját, a szövés menetét. Tudnak minta alapján gyöngyöt szőni, mintát tervezni.

kezm (45)

Az utolsó foglalkozásra meghívták Szeifertné Zsuzsa gyöngyfűző, nyugdíjas óvónőt, aki nagyon sok új ismerettel gazdagította tudásukat. A csuhéfonás „műhelyben” igazán érdeklődő, és alkotni vágyó pedagógusok kezdték el a foglalkozásokat.

Petrovicsné Molnár Éva gyékény, csuhé,- szalmafonó mester szintén feladatának érezte, hogy megszeressék, és megtanulják becsülni ezeket az egyszerű anyagokat, amit a későbbiekben közvetíteni tudnak majd a gyermekek felé is, miközben fejlődik kézügyességük, szépérzékük. Kialakul önértékelésük, tudják, hogy nem mindenben ők a legjobbak, de nem is ügyetlenek. Az anyagokkal való játékos alkotómunka során mindenki rájön, miben ügyesebb és miben kevésbé. Részeseivé, alakítójává válnak a világnak, hiszen a saját kezükkel tudnak létre hozni különböző tárgyakat.

kezm (33)

A felkészítés során a kollégák ember és állatfigurákat, dísztárgyakat készítettek.

A bevont pedagógusaink úgy dolgoztak, mint a szorgos gyerekek. Lelkesen készítették az önként vállalt „házi feladatokat” éjszakánként és hétvégeken. Ugyan úgy tudtak örülni, mint a tanítványaik egy-egy jól sikerült munkadarab kézbentartása során.

kezm (15)

Talán Rájuk is igaz a következő gondolat:

“Én eddig tudtam, hogy van két kezem,
s az ujjaim száma tíz.
De nem tudtam, hogy ilyen ujjaim vannak,
amikkel szépet lehet csinálni.
Boldog vagyok, hogy ezt megtudtam.”

(Sűrű György, 7 éves)

További képekért klikk ide.